Vensomhed

Vi arbejder på Dalby skole med værdien vensomhed. Vensomhed er en nødvendig forudsætning, hvis man vil hjælpe børn ind i fællesskaberne. Vensomhed er ikke at være nogens tætte ven, men det er en måde at være sammen på. En kultur, hvor man tager fælles ansvar for fællesskabet. Begrebet vensomhed differentierer sig fra ”venlighed” ved at signalere, at det er noget vi gør sammen.

Formålet med at fokusere på vensomhed er at skabe en skole, hvor alle børn trives og glæder sig til at komme, for så kan de lære og tilegne sig viden. Vensomhed handler om at skabe en kultur, der fremmer venskaber, for alle børn skal have en ven. Det vil sige at gøre alle børn vennevigtige.

Vi voksne har en afgørende rolle i den børnevensomme skole, og vi voksne omkring eleverne skal være ressourcespejdere i børn og unges liv og lede efter det, der virker. Vi skal derfor styre uden om skæld ud og i stedet tale det op, der allerede er en styrke. Det taler lige ind i kommunens og dermed også skolens børnesyn: alle børn gør det bedste, de kan.

Børnesynet kræver venligmod af os voksne på skolen. Venligmod er for os:

• Når vi viser, at vi kan lide alle børn
  • Når vi har hjerner og hjerter på sinde
  • Når vi inviterer til samtale og lytter højere
  • Når vi ser os selv udefra og den anden indefra
  • Når vi har fokus på, hvad vi spejler udadtil, og hvordan vi selv og den anden har det
  • Når vi undgår misforståelser, fordi vi kan sætte os i den andens sted
  • Når vi er nysgerrige og åbne og ser bag om adfærden
  • Når vi guider trin for trin og giver anvisninger og ikke afvisninger med krop, tone og stemme
  • Når vi i har positive forventninger og viser entusiasme

Maskotten Vennie
For os er det vigtigt, at maskottens navn signalerer formålet med at have en maskot, nemlig at minde alle om, at venner er vigtige. Derfor hedder Maskotten ”Vennie”. Vi har som sagt et ønske om at gøre alle børn vennevigtige, og det skal maskotten Vennie hjælpe os med.

De 10 bud på Vensomhed
 Hvad er så præcist Vennie skal bidrage til? Det har vi 10 bud på:

1. Skab magiske øjeblikke og stjernestunder
2. Vis glæde og entusiasme