4.-6. klasse - Mellemtrin

Det er på mellemtrinnet, at eleverne bliver mere bevidste om deres egen faglige og sociale udvikling og gradvist opnår en større selvstændighed.

Din rolle som forælder til et barn på mellemtrinnet
I 4.-6. klasse handler din rolle som forælder om at fastholde dit barns fokus på skolen. Mange elever i indskolingen er ivrige efter at lære at læse og øve sig på de forskellige fag. På mellemtrinnet kan koncentration og fordybelse omkring det faglige til tider være vanskeligt, fordi kammerater og fritidsaktiviteter fylder mere og mere. Forsøg at finde en balance, hvor du er opmærksom og stiller krav til dit barn i forhold til barnets skolegang, samtidig med at du ikke hjælper for meget. Det er lærerigt og udviklende for dit barn at møde både faglige og sociale udfordringer i skolen, som kræver en ekstra indsats.

På mellemtrinnet trækker eleverne på den viden, de har med sig fra indskolingen og nyt kommer til. Hvor de tidligere har været vant til at arbejde med temaer, som de voksne har præsenteret for dem, så er det nu eleverne, der fordyber sig i det faglige stof, og præsenterer det for klassekammeraterne eller andre elever på skolen. Eleverne bliver mere bevidste om deres egen faglige udvikling, og de opnår gradvist en større selvstændighed.

Når eleverne starter i melletrinnet, opfordrer vi alle elever til at medbringe deres egen computer hver dag, såfremt det er muligt. Men det er en stor hjælp for vores udlån og træning for den enkelte elev, at eleverne selv medbringer eget udstyr.

En stor del af undervisningen tager udgangspunkt i digitale portaler, og derfor er en computer en nødvendighed, hvis eleverne skal have størst muligt udbytte ud af undervisningen. Vi supplerer dog undervisningen med bøger i alle fag. Vi har stort fokus på læsning som “alle fags moder” og som grundlag for tilegnelse af viden.

Skoledagen starter for alle klasser med 20 minutters læsning og et overblik over dagen.

To voksne i undervisningen
På mellemtrinnet arbejder lærere og pædagoger tæt sammen om at give skolens børn den bedst mulige skoledag. De to fagligheder bidrager sammen til at arbejde med såvel klassens sociale fællesskab som det enkelte barns faglige og sociale udvikling.

På Dalby Skole prioriterer vi, at cirka halvdelen af undervisningslektionerne er med to voksne til stede i klassen. Det kan både være to lærere eller en lærer og en pædagog. Det giver optimale betingelser for at nå alle børn hver dag, men giver samtidig mulighed for at organisere undervisningen anderledes end den traditionelle klasseundervisning.