Klassedannelse

Princip for klassedannelse, klassedeling og klassesammenlægning

Klassedannelse til børnehaveklasserne besluttes af skolelederen på baggrund af indstilling fra det personale, der har arbejdet med børnene i Glidende overgang i april-juni måned forud for skoleårets start. Indstillingen har baggrund i teamets strukturerede elev- og holdobservationer med fokus på elevkompetencer og relationer.
I klassedannelsen søges at tilstræbe lige store klasser og en ligelig fordeling af hhv. piger og drenge til de nye 0. klasser.
Der søges også en ligelig fordeling i klasserne af elever, der har særlige behov.
Anbefalinger og ønsker fra afleverende daginstitutioner og fra forældre kan tages med i overvejelserne til klassedelingen.

Eventuel klassedeling. Hvis elevtallet på et klassetrin stiger, så der til et kommende skoleår skal etableres en ekstra klasse vil klassedelingen forgå efter følgende principper:
I klassedannelsen søges at tilstræbe lige store klasser og en ligelig fordeling af hhv. piger og drenge til de nye klasser.
De nye klasser skal søges dannet, så eleverne i hver af de hidtidige klasser deles op i nogenlunde lige store grupper til hver af de nye klasser.
Skolelederen beslutter klassedannelsen på baggrund af indstilling fra årgangsteamet af lærere og pædagoger, der har arbejdet med og kender eleverne og klasserne op til klassedelingen.
Eleverne vil blive inddraget ift. ønsker eller indstillinger til klassedelingen.

Eventuel klassesammenlægning. Hvis elevtallet på et klassetrin falder, så der til et kommende skoleår nedlægges en klasse på et klassetrin vil klassesammenlægningen foregå efter følgende principper:
Skolelederen beslutter klassedannelsen på baggrund af indstilling fra årgangsteamet af lærere og pædagoger, der har arbejdet med og kender eleverne og klasserne op til klassesammen-lægningen. Indstillingen har baggrund i teamets strukturerede elev- og klasseobservationer med fokus på elevkompetencer og relationer.
Eleverne vil blive inddraget ift. ønsker eller indstillinger til klassesammenlægningen.

Vedtaget på skolebestyrelsesmøde d. 03.11.2021