Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1

Sponsorater

Vi ønsker, inden for lovens rammer og i tråd med princippets opmærksomhedspunkter, at give mulighed for, at skolen kan tilføres ressourcer i form af gaver eller sponsorater til forbedring af henholdsvis undervisning og trivsel.

  • En gavemodtagelse eller et sponsorsamarbejde kan komme på tale, når hensigten er at skabe muligheder udover det basale for enten yderligere undervisningsmaterialer eller ændrede rammer.
  • Samarbejdet mellem sponsor og skole må ikke gribe ind i og få forstyrrende virkning på lærernes valg af undervisningens indhold eller undervisningens tilrettelæggelse og gennemførelse.
  • Sponsorater skal som udgangspunkt være til gavn for en hel klasse, hel(e) årgang(e), en bestemt gruppe af elever eller hele skolen.
  • Sponsorater kan være ”øremærket” til et bestemt projekt eller formål.
  • Er sponsoratet ikke øremærket, træffer skoleledelsen og skolebestyrelsen i forening beslutning om formålet.
  • Projekter der har til formål at skaffe gaver eller sponsorstøtte til skolen, skal på forhånd godkendes af skoleledelsen.
  • Sponsorater må ikke være ledsaget af direkte eller indirekte krav om modydelser.
  • Alle sponsorater skal godkendes af skolens ledelse og skolebestyrelsen i forening, ud fra gældende princip og opmærksomhedspunkter. Godkendelse sker på næstkommende skolebestyrelsesmøde.

Opmærksomhedspunkter til brug for vurderingen

Vederlagsfri undervisning
Vi er opmærksomme på at al undervisning i folkeskolen er vederlagsfri jf. FSL § 2, jf. GRL § 76, ligesom der kan ikke kræves betaling for de nødvendige undervisningsmidler jf. FSL § 19, eller for deltagelse i skolearrangementer, som ikke er frivillige for eleverne. Sponsorering må således aldrig få indflydelse på undervisningens indhold og tilrettelæggelse.

Markedsføring:
Vi er opmærksomme på markedsføringslovens § 8 stk. 1, hvor ”Markedsføring rettet mod børn og unge skal være udformet med særlig hensyntagen til børn og unges naturlige godtroenhed og manglende erfaring og kritiske sans, som bevirker, at de er lette at påvirke og nemme at præge.”
Forbrugerombudsmanden har udtalt, at dette fortolkes stramt og overhovedet ikke må finde sted.

Logo:
Vi er opmærksomme på vejledningens afsnit 6, der omhandler sponsorering af skoler og daginstitutioner. Forbrugerombudsmanden anfører her: ”Undervisningsmateriale, legetøj og andre sponsorerede materialer må i mindst muligt omfang anvende/påføres sponsors navn, logo, varemærke, figurer og lignende. Tilsvarende bør navn, logo, varemærke mv. nævnes og anvendes mindst muligt i forbindelse med undervisning og andre aktiviteter som lege, konkurrencer og lignende.”

Etik og værdier:
Vi er opmærksomme på, at sponsorater til enhver tid skal foregå på et ordentligt etisk grundlag, og at sponsorerede produkter ikke må stride mod skolens grundlæggende værdier og principper. Der kan således ikke blive tale om sponsorater med reklamer for varer, vi ikke ønsker vores børn skal bruge eller identificeres med. F.eks. alkohol, tobak og lign. Skolens ledelse og skolebestyrelsen foretager for hver aftale en konkret og individuel vurdering heraf.

Generelt forbehold:
Kommunalbestyrelsen bør have truffet nogle principielle beslutninger herom på overordnet plan, bl.a. om det overhovedet skal være tilladt for skolerne i kommunen at benytte sig af sponsorering. Har kommunalbestyrelsen ikke besluttet nogen retningslinjer, beslutter skolebestyrelsen inden for lovens rammer.

Vi forudsættes her, at kommunalbestyrelsen ikke har truffet nogle principielle beslutninger herom.


Vedtaget på skolebestyrelsesmødet d. 30.01.2023