0.-3. klasse - Indskolingen

Klassens miljø og trivsel er afgørende for, at dit barn har det godt og kan lære.

Din rolle som forælder til et barn i 0.-3. klasse handler især om at skabe gode rammer for dit barns skolegang og læring. Du kan samarbejde med skolen om dit barns læring ved at vænne dit barn til at få rutiner omkring skoledagen, så morgenmad, pakning af skoletasken, samtaler om skolelivet og måske træning i bogstaver og tal bliver en naturlig del af hverdagen. Vi ved, at klassens miljø og trivsel er afgørende for, at dit barn har det godt og kan lære. Derfor handler din rolle som forælder i indskolingen også om at få skabt et godt forældresamarbejde omkring klassen. Fælles aftaler og retningslinjer for klassen gør skoledagen tryg og forudsigelig for børnene.

På Dalby Skole ved vi, at børnene i indskolingen har brug for meget struktur og at de har de samme rutiner hver dag. Dette er med til at skabe ro, fællesskabsfølelse og trivsel, hvilket vi ser som forudsætning for den gode læring.

Vi er desuden en skole, der er meget opmærksomme på, at små børn lærer bedst gennem en legende og kreativ tilgang til det faglige. Vi arbejder derfor udover den almindelige traditionelle undervisning med værkstedsundervisning.

Vi lægger vægt på, at eleverne kommer ud af huset, hvor de bruger nærmiljøet og de tilbud, som en storby som Kolding giver mulighed for f.eks. Nicolai for børn, Trapholt, Kolding Hus og ture til skov og strand.

To voksne i undervisningen
Lærere og pædagoger arbejder tæt sammen om at give skolens indskolingsbørn den bedst mulige skoledag. De to fagligheder bidrager sammen til at arbejde med såvel klassens sociale fællesskab som det enkelte barns faglige og sociale udvikling.

På Dalby Skole prioriterer vi, at 70-90% af undervisningslektionerne er med to voksne til stede i klassen. Det svarer ca. til at 17-22 lektioner om ugen er med to voksne i lokalet. Det giver optimale betingelser for at nå alle børn hver dag, men giver samtidig mulighed for at organisere undervisningen anderledes end den traditionelle klasseundervisning.