Sådan underviser vi / Børnesyn

På Dalby Skole arbejder vi med at udvikle undervisning, der taler til det hele menneske. Vi skal udfordre elevens kognitive kompetencer, samtidig med at vi udvikler elevens indstilling til at lære, for eksempel elevens lyst til at lære og tro på egne muligheder for at lære. Vi skal ikke kun have fokus på det faglige, vi skal også udvikle elevernes sociale kompetencer. Vi skal lave undervisning, der udvikler og balancerer elevens JEG- og VI- kompetencer.
Vi vil koble den faglige læring sammen med den sociale læring, så de bliver hinandens forudsætninger.

Læs mere under:   - sociale udvikling og trivsel
                                 - 0.-3. klasse
                                 - 4.-6. klasse
                                 - 7.-9. klasse

Vores børnesyn hedder, at »alle børn gør det bedste, de kan« eller sagt med andre ord »alle børn gør det godt, hvis de kan«. Men vi skal have for øje, at børnene gør deres bedste ud fra deres perspektiv og dette perspektiv er måske ikke det samme som den voksnes. Derfor skal vi være nysgerrige på barnets perspektiv, for de forsøger at fortælle os noget, og vi skal give os tid til at lytte.

Med udgangspunkt i dette børnesyn betyder eksempelvis uhensigtsmæssig adfærd, at børnene ikke kan gøre det bedre under de givende omstændigheder. Vores opgave som ansvarlige voksne bliver at ændre omstændighederne og derved give børnene nye muligheder for at gøre det godt. Når vi tænker, at børn gør det bedste, de kan, er det således os som voksne, der tager ansvaret og må finde nye veje.

Voksne er i den sammenhæng både forældre og skolens medarbejdere. Et frugtbart arbejde med at finde løsninger forudsætter et ordentligt og konstruktivt samarbejde mellem skole og hjem.

Med dette fælles børnesyn bliver alle børn mødt af ansvarlige, professionelle voksne i deres hverdag på Dalby Skole.