GLO

Glidende overgang betyder at barnet starter i SFO'en på skolen, i et særligt tilrettelagt forløb. Her får barnet mulighed for at lære skolen at kende inden skolestarten efter sommerferien.

Tirsdag den 2. april starter 49 nye skolebørn på Dalby Skole. Børnene starter i glidende overgang, også kaldet GLO. På Dalby Skole kalder vi vores nye skolebørn for ”tyvstarterne”.

Vi ser GLO som en bro mellem børnehave og skole, som børnene i løbet af foråret vil gå hen over – nogle i løb, andre med mindre skridt. Eleverne skal forvandles fra børnehavebørn til skoleelever. Det er en stor omvæltning, som vi, skole og forældre, skal arbejde sammen om.

I GLO er der fokus på flere ting. Først og fremmest skal der skal skabes en tryg hverdag for den enkelte i fællesskabet. Alle eleverne skal lære hinanden, personalet og skolen godt at kende, så de føler sig trygge, får opbygget gode sociale relationer og kan trives på skolen.

I løbet af tiden i GLO bliver børnene mere og mere integreret i skolens daglige rytme med fælles morgensang, frikvarterer med resten af skolen og andre aktiviteter. De kommer på besøg i 0.klasse, hvor de laver små skoleopgaver og lærer de nye omgivelser at kende.

Så når vi kommer til sommerferien, er børnene på alle måder klar til skoledage i 0. klasse, de er trygge, kender skolekulturen og har mod på nye udfordringer.

I slutningen af GLO-forløbet vurderer vi, hvilke klasser børnene kommer til at gå i. Det gør vi ud fra observationer, børnesamtaler og en generel vurdering af en god klassesammensætning i samarbejde med personalet omkring GLO. Vi arbejder med dynamiske grupper og dermed kommer børnene til at være en del af forskellige gruppedannelser i løbet af de tre forårsmåneder. Det betyder, at de grupper børnene er i, ikke er de endelige klasser.

Folder GLO - 2024.pdf

Shape Created with Sketch.