Skolerejse

Princip for skolerejser, hytteture og ekskursioner

(I henhold til ”Vejledning om ekskursioner, lejrskoler og skolerejser mv. i folkeskolen fra 1999”)

Der afholdes ikke lejrskoler på Dalby Skole.

På Dalby Skole anser vi det af læringsmæssig værdi og personligt udviklende at komme ud at opleve og lære på andre måder og i andre omgivelser end, hvad der kan foregå på skolens område og i lokalområdet.

Derfor har eleverne på Dalby skole mulighed for at komme på skolerejse, hytteture og ekskursioner flere gange i løbet af et skoleforløb.

For alle ture gælder det, at de har et fagligt sigte, som lægger sig op af målene for et eller flere fag på det pågældende klassetrin.

Vi anser det sociale samspil, der udvikles på en tur, til gavn for trivslen og dermed læringen såvel i den enkelte klasse som på tværs af klasser og årgange.

Ture gavner relationer både eleverne imellem og mellem lærerne og eleverne. Ture udvikler personlige kompetencer.

Skolerejser
I modsætning til lejrskoler er det væsentlige formål med en skolerejse ikke undervisning i et emne eller lignende som led i den daglige undervisning. Formålet er i højere grad at skabe et supplement af mere samværs- og oplevelsesmæssig karakter til den daglige undervisning.

Skolerejser er derfor et skolebaseret supplement/alternativ til den almindelige undervisning.

Det indebærer, at formålet med rejsen skal ligge inden for folkeskolelovens formål og rammer uden at være en integreret del af den klasse- eller holdbaserede undervisning. Elevernes deltagelse må ikke være en nødvendig forudsætning for at kunne følge klassens eller holdets undervisning, og de elever, der ikke deltager, vil derfor ikke miste noget i undervisningsmæssig henseende.

Det er frivilligt for eleverne at deltage i skolerejserne. Der etableres anden undervisning, hvis en elev ikke deltager i skolerejsen.

Der er ikke forældredeltagelse på skolerejserne.

Finansiering i forhold til skolerejsen
Forældres betalingen til en skolerejse ud over forplejning skal drøftes og vedtages af forældre på den pågældende årgang/klasse.

Skolen økonomiske andel af budgettet for skolerejser beløber sig til udgifter forbundet med læreres/pædagogens deltagelse.

Skolerejserne kan kun gennemføres vha. forældrebetaling. Derfor kan skolerejser udelukkende lade sig gøre, hvis der enighed mellem forældre og klassens lærere om at afholde en skolerejse med overnatning(er).

Udgifterne til skolerejsen kan dækkes af klassekassen. Der kan spares op og sammen til turen ved særlige arrangementer, aktiviteter eller lign. Der kan indsamles frivillige bidrag til turen. Disse frivillige bidrag kommer alle til gode og betales ikke tilbage, hvis en elev flytter/ ikke tager med på skolerejsen.

Forældre betaler forplejning (75 kr. pr dag)

Forældrenes egenbetaling må ikke overstige 2.500 kr. pr. barn.
(Eksklusiv forplejning på de 75. kr. pr. dag. )

Prisen for egenbetalingen må ikke være ekskluderende.

Rammen for skolerejser, hytteture og ekskursioner.
Ekskursioner er en del af den daglige undervisning.
Der er mulighed for, at klasseklassen kan bidrage med et mindre beløb til ekskursioner.

Hytteture er som udgangspunkt med én overnatning og kan i princippet foregå på alle klassetrin. Hytteture arrangeres, så forældrene overtager arrangementet fra kl. 17.00 – 08.00

Skolen arrangerer en skolerejse på 5 eller 6. årgang med to overnatninger. Skolerejsen tilrettelægges som udgangspunkt som en fælles aktivitet for hele årgangen.

Skolen arrangerer en skolerejse på 9. årgang til udlandet med fire overnatninger. Skolerejsen kan planlægges som et klassearrangement.

Niveauet for elevernes lommepenge drøftes på et forældremøde forud for turens gennemførelse.

Skolen anbefaler

• 3. klasse: En social tur i lokalområdet (arrangeres som hyttetur)
  • 5. klasse: Historisk værksted, Vingsted (arrangeres som hyttetur)
  • 6. klasse: Skolerejse med to overnatninger
  • 7. klasse: Klassevis ”overlevelsestur” med overnatning i lokalområdet (arrangeres som hyttetur)
  • 9. klasse: Skolerejse med fire overnatninger.
    - At skolerejsen går til et land, hvor det talte sprog også er et fag i skolen.
      - de nordiske lande indgår også i denne kategori.
  • Skolerejsen skal have et relevant indhold ift. undervisningen.
    - Skolerejsen må ikke have karakter af en turisttur.

Skolebestyrelsens anbefaler:

• At skolerejsens planlægning foregår i samråd med eleverne.
  • Skolerejsen på 5. eller 6. årgang går til Vingsted

Godkendt i skolebestyrelsen – marts 2022